|
SCANIA TORPEDO |
|
|
DIT is mijn Scania 94 D extra heavy lumber truck De aanschaf was geen rationele beslissing. Hij is langer, duurder en heeft bovendien een grotere draaicircel dan een 'normale' vrachtwagen..... Maar wat een fijne auto is dit ! Opbouw: BROENLAND NIJMEGEN |
|
|
Het voordeel van zo'n neus is dat je enorm veel ruimte in de cabine hebt.
En een vlakke cabinevloer ! Het dashboard is typisch Scania: overzichtelijk en netjes rond de chauffeur gebouwd. Uiteraard is de auto uitgevoerd met een stereo CD wisselaar en SONY Exploid luidsprekers. |
|
|
Zoals het hoort bedien je de Scania anti-rendier luchthoorns met een kettinkje. Daarvoor maakte ik zelf een soort trekschakelaar.... Die ik in boven het raam in het dashboard bouwde. |
|
|
Haast belanrijker dan het chassis is de laadbak. Ik heb enkele verbeteringen bedacht die door carosseriebedrijf Broenland uit Nijmegen meegenomen zijn bij de bouw van de laadbak. Op de foto de doorgetrokken rail die het mogelijk maakt het zeil helemaal te openen zodat een snelle belading dmv een heftruck mogelijk is. |
|
|
Het achterzeil gaat dmv spiraalveren ook vanzelf omhoog ! Een handige oplossing die veel tijd bespaart. | |
|
De
vloer van de laadbak lijkt een gatenkaas... Maar met al die gaten kunnen
we met de rongen elke standaardmaat plaatmateriaal vastzetten. Onder de laadbak hebben we een oproller gemaakt voor de spanbanden. |
|
|
Privé rij ik automaat. Maar als er geschakeld moet worden dan graag met de lange pook van mijn Scania. Een stapelbak met 2x 4 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit. |
|
|
De
motorkap gaat naar voren open. Er is genoeg ruimte om drie verstekelingen
mee te smokkelen ! En je kan van links naar rechts 'wandelen' |
|
|
Af en toe neem ik mijn Scania mee voor een rit. Dat is elke keer opnieuw genieten..... | |
.... en wat lijken de straten toch smal en de
auto's toch klein gezien vanachter het stuur van zo'n torpedofront! Geert van Dijk www.af.nl |
||
klik hier voor Constant Koffeman's eerste rit in onze SCANIA |
|