home |
home >
voorraad
> plaat >
VLIEGTUIGTRIPLEX Finnish Birch aircraft plywood AB/C kwaliteit En bij ons levering uit eigen voorraad! Voor afmetingen en prijzen: Zie onze prijslijst Berken vliegtuigtriplex Voor bestellen: Ook 1/3 en 1/4 plaat! zie webshop Hoe buigbaar is vliegtuigtriplex? zie de foto's op onze pagina buigbaarheid vliegtuigtriplex Dikteafwijking Het fineer wordt geschild en verlijmd maar zijn te dun om exact op dikte geschuurd te worden. Diktevariatie van één of enkele tienden van een millimeter zal (ook binnen één en dezelfde plaat) altijd mogelijk zijn. (een plaat van bijvoorbeeld 1,5 mm is nóóit 1,50000 mm) Op mijn pagina over de fabriek ziet u hoe lastig het is om vliegtuigtriplex te maken uit fineer dat geschild is op dikte van een sigarettenvloeitje... Construktieplaat Berken vliegtuigtriplex Berken vliegtuigtriplex is eigenlijk een wonder van techniek. Deze platen zijn opgebouwd uit laagjes van minder dan 1 mm dik en daardoor supersterk. Tot het einde van de tweede wereldoorlog werd dit triplex vaak gebruikt voor echte vliegtuigen zoals de Mosquito en de 'gliders' (zweefvliegtuigen) die oa ook hier in Arnhem zijn gebruikt door luchtlandingstroepen. Wij verkopen het nog steeds regelmatig voor échte vliegtuigen (restauratie en nieuwbouw) modelbouw / modelvliegtuigen en natuurlijk diverse (design)meubelen. Vliegtuigen Het materiaal is geschikt voor échte vliegtuigen (daar wordt het nog steeds voor gebruikt) maar dan heeft het wel nog een aanvullende luchtvaartkeur nodig. Kwaliteit De platen worden gemaakt in de AB/C kwaliteit. Dat is in vliegtuigtriplex de hoogste kwaliteit - vergelijkbaar met de oude norm GL II. (GL = Glider, zweefvliegtuig). Tot circa 1995 werd elke plaat ook daadwerkelijk gekeurd voor de luchtvaart maar tegenwoordig gebeurt dat keuren en stempelen niet meer: het kost relatief veel geld en voor de meeste toepassingen (bijv bedrukking) heeft zo'n keurings geen meerwaarde. Opmerking: Klanten die daadwerkelijk vliegtuigen voor personenvervoer bouwen laten de platen (+ eventueel massief hout) meestal in Wageningen bij SHR keuren. Beschrijving platen De platen zijn aan de voorzijde vrij van gebrek - aan de achterzijde komen soms enkele hele kleine noestjes voor. De platen hebben ip geen scheuren of 'overlaps' en zijn daardoor ook prima geschikt voor bedrukking. MBT de eindditke: Platen worden niet op dikte nageschuurd. Een kleine afwijking in de dikte is mogelijk. Opbouw Platen tm 1,5 mm dik zijn opgebouwd in drie kruislings verlijmde laagjes. Vliegtuigtriplex van 2 mm en dikker zijn opgebouwd uit 5 of meer dunne fineerlaagjes Door de kruislingse verlijming krijgen de platen een enorme sterkte gekoppeld aan een relatief laag gewicht. Fabrikage De fabrikage is een bijzonder lastig vanwege de kwetsbaarheid van de flinterdunne fineren. Om te zien hoe men dat doet bezocht ik de fabriek in Finland. Verlijming Het materiaal is watervast verlijmd met bruine formaldehydelijm. Toepassingen Vliegtuigtriplex wordt voornamelijk verkocht voor maquettes, (gebogen) kunstvoorwerpen, drukwerk en natuurlijk (model) vliegtuigen. Afmetingen Vliegtuigtriplex wordt geleverd in 155x155 cm. * opmerking mbt ons plaatmateriaal: Bij de dunste platen, van 0,4 en 0,6 mm, tekent de lijm soms een beetje door het dekfineer heen: dwz: deze diktes hebben soms een rode gloed. Verzenden: Platen tot en met 1,5 mm dik kunnen we eenvoudig oprollen en in een doos verzenden. Diktes van 2 mm en meer kunnen gezaagd in 1/3 of 1/4 delen ook verzonden worden. Zie webshop PRIJSLIJST Vliegtuigtriplex GL II kwaliteit uit voorraad leverbaar: Zie voor maten en prijzen: Prijslijst Berken vliegtuigtriplex PLATEN ZAGEN Kunnen we voor u verzorgen. lees meer ... mbt de mogelijkheden. PLATEN TRANSPORTEREN - Transport van HELE platen is kostbaar. - Vliegtuigtriplex tot max 1,5 mm kunnen we oprollen en in een doos verzenden (zie webshop) - Kleine stukken kunnen soms voordeliger met een koerier verzonden worden. lees meer ... mbt kosten- en mogelijkheden |
Botanische naam: Betula Pendula. Groeigebied: Europa, met name Finland en de Baltische staten. Volumieke massa: 600-700kg/m3 bij 12 % vocht. Duurzaamheidklasse: 5 Flexibel Berken vliegtuigtriplex kan je tot en met een dikte van 1,5 mm makkelijk oprollen. (triplex op de foto is 0,4 mm dik) HOE DIKKER... des te stugger! Zie de foto's mbt het buigen op onze pagina buigbaarheid vliegtuigtriplex Dun Vliegtuiftriplex is leverbaar vanaf 0,4 mm dik -dat zijn nog steeds 3 lagen(!) - en daar kijk je dwars doorheen. Ruim op voorraad We hebben vliegtuigtriplex in de genoemde diktes ruim op voorraad. Bezoek fabriek Om wat meer te weten over dit materiaal bezocht ik de fabriek in Finland. Lees meer Design - kast opgebouwd uit diverse laagjes dun vliegtuigtriplex. (Moniek Horsman) Vliegtuigbouw Onze klant dhr Hermsen bouwde met ons vliegtuigtriplex zijn eigen propellorvliegtuig! Lees meer ... Laser gesneden Deze originele 'huwelijkskaart' werd door onze klant met een laser machine gesneden. Daardoor hebben de kopse kanten altijd een iets zwart randje - maar het gaat snel en precies! foto 2 foto 3 Creditcard sleutel In een Zweeds hotel zag ik deze creditcard -sleutels met magneetstrip, gemaakt van vliegtuigtriplex. Boomerangs uit vliegtuigtriplex Fabrikant: pelana.nl. Zie ook dit youtube-filmpje over de fabrikage. Stukje plaat? Kom kijken in onze platenkast HOE DIKKER... des te stugger! Zie de foto's mbt het buigen op onze pagina buigbaarheid vliegtuigtriplex |
Home voorraad werkstukken medewerkers bedrijf in foto's plattegrond bezorgen contact |
||
Verwante pagina's: Berken massief hout Berken construktiemultiplex Populieren multiplex Buigplaat |
||
Finnish birch aircraft plywood / modelbouw triplex / |