|
home
>
ons bedrijf > nieuwbouw 2011-2012
Een flinke stapel stenen is het gevolg! Ze zijn netjes afgevoerd.
Met een shovel wordt het onderliggende zandbed waterpas geschoven. Ook dit levert weer vrachten zand op.
Collega Constant, genetisch voorzien van ervaring in de cultuurtechniek, ziet zijn kans schoon om een handje te helpen.
Zo ziet een strakke baan eruit. Nu kunnen de timmerlui aan de slag met het uitzetwerk voor de heipalen en later de bekisting.
Daar komen de heipalen.. Omdat we een paar meter onder de grond een zware "oerbank" hebben hoeven de palen niet zo lang te zijn. De eerste paar meter is puur veengrond,
Netjes naast elkaar liggen de heipalen op dikte gesorteerd. De heistelling hijst zelf de palen rechtop.
Traditioneel bij dit soort projecten worden er handtekeningen op de eerste paal gezet. Leuk voor de archeologen in het jaar 3000. Als eerste zet aannemer Gerard van de Fliert zijn handtekening.
Daarna Tina van Dijk Geert van dijk,
eigenaar- directeur
Als laatste timmerman Wilko. Het gaat beginnen!
Zo en daar staat ie...
Dit zijn de zwaarste palen 32x32 cm.
Er werd 's morgens steeds vroeg begonnen. Het zijn toch lange dagen, dus je moet goed voor jezelf zorgen. Let even op het stoofje met het theepotje...
De heistelling vertrekt.
Tussen de palen staat nu een hydraulische kraan met een "koppensneller"
Dit is de koppensneller van dicht bij.
De knijper verzamelt ook het afval en deponeert dat in een container.
De volle container wordt weer geleegd in een dumper.
De bekistingsplaten worden klaargelegd. Een kiekje vanuit de hoogte'.
En soms regent het. Nu snap je ook waarom sloten met een kleilaag afgewerkt worden. Juist... waterdicht!
Na een paar dagen konden we zelfs helemaal rondom varen.
De bekisting heeft een binnen- en een buitenwand. Hiertussen onstaat een zwaren balk van beton. Grond achter de bekisting zorgt voor tegendruk van het te storten beton.
Er is ook al toegang voor al het moderne data verkeer. Later komt hier een nieuw kantoor.
Zicht op de huidige loods met hout. De ondergrond word stevig aangetrild.
Tilleman zorgt ook voor een opgeruimde bouw met de straatveger.
De betonvlechter komt de korven brengen voor de betonbalken. Dit zijn de korven. Fijn werk dat vlechten... Te zien zijn de korven in de bekisting en de zandvloer waar een laag plastic op ligt met daarop een staalmat.
Hier zijn de verankeringen te zien waar later de stalen staanders op vast gezet worden.
Met enorme betonwagens wordt het beton angevoert, de balken en de vloer moeten in één keer gestort worden.
De beton wagen "mixer" stort zijn lading in de bak van de mortelpomp. Deze pomp kan het beton vele meters ver op de juiste plaats aanbrengen.
Goed teamwerk is belangrijk. Dezelfde dag nog voordat het beton te veel is uitgehard , wordt de betonvloer gepolijst. Hierdoor wordt hij keihard en spiegelglad.
Dit wordt ook wel "vlinderen"genoemd. en men moest doorgaan tot diep in
de nacht! De afgewerkte vloer glimt in de ondergaande zon. eehhm.... Hier wordt de bekisting eraf gehaald. Hee... waar is de vloer? Tilleman legt de hemelwaterafvoer aan.
En Constant maakt de vloer zandvrij.De vorst is voorbij en het beton heeft het vocht volledig opgenomen.
's Morgensvroeg komt het staalwerk .
Onder andere liggers van 21 meter !
Een telescoopkraan hijst alles op zijn plek.
Daar gaat de grootste ligger.
Ik ga een kijkje nemen boven, met de hoogwerker. Onze huidige opslag, die overigens blijft bestaan ! Het geraamte is klaar. Fijn stukje staal voor de regenboog. Op een speciale oplegger liggen de gelamineerde spanten van Heko spantbouw. Constant staat verlekkerd te kijken. De spanten zijn verlijmd uit delen van 45x100 mm. Er ligt een laagje sneeuw. Kleine controle.. Daar gaat de eerste.. En dat is de laatste... Een mooi geometrisch plaatje.. Nog een mooi plaatje.. Op deze foto is de ruime luifel aan de voorkant goed te zien. De klossen voor de gordingen zijn later aangebracht. Daar is de volgende hijskraan alweer, deze kraan gaat de betonnen wanden in de staalprofielen hijsen. Huup huup, Barbatruuk.... En klaar ...
De betonwanden zijn net aangekomen. 45 en 60cm hoog. Speciale ankers houden de wanden op een vaste plaats in het profiel. De achterwand. Het laatste stukje moet er nog in, kun je zien waar? Komt ie net aan...
gewoon een mooi plaatje.. De stalen kollommen moeten worden bekleed met brandwerend materiaal zodat de kolommen niet verzwakken bij brand. De modernste middellen worden gebruikt om de platen te plaatsen. Stiho komt de gordingen brengen. 15m3 75x175mm vuren . Jacco kort de balken haaks- en op lengte. Waar de balken met staalstrips gekoppeld worden wordt een groefje gefreesd. Het is bijna meubelmaken, ruwe- en verkleurde plekken worden geschuurd.... Uniek in de bouw. Een mooi patroon van staal en hout. Zefs de schaduwen zijn mooi! hier zie je de gordingen op de draagbalken liggen Alle gordingen op hun plaats. Met goed gereedschap kun je mooie dingen maken... De balken ,waar later het metaal voor de windveren omheen komt, zijn nu geplaatst.
De gootsteunen worden op hoogte geplaatst , met het juiste verloop. Controle, met een rechte lat, zoals de oude Grieken het ook al deden. Dit zijn de metalen steunen . Er wordt een zg. varkensnok op het dak geplaatst. Dit zorgt voor ventilatie van de loods. De steunen met de gordingen voor de varkensnok Zij aanzicht van de varkensnok. Met het plaatsen van de varkensnok is ook het hoogste punt bereikt. Dus de vlag gaat in Top!
Nu maar wachten op een zuchtje wind... Gebroederlijk naast elkaar.
Achter het hek liggen de dakplaten van
dun metaal.De langste platen zijn bijna 17 meter lang! ( 1 stuk...) Hé, een timmerman met 1 been? Nee, let op ! Campingtip 1 voor deze zomer. Sla je ene been over het andere ...zo lees je de krant zonder tafel.... Bammetje erbij, genieten toch? Wilko en Jakko hebben van grenen multiplex kabelgoten en -kasten gemaakt. Firma Duits uit Kootwijkerbroek kan dakgoten maken van 25 meter lang aan 1 stuk!. Ze hebben een zetmachine bij zich waardoor het gewenste profiel zo uit de wagen komt rollen.
Hier is de rol aluminium te zien waar de goot van gezet word. Eerst maken ze er een eindstuk op. Dit is het zetapparaat met een stuk goot eruit. Ze laten een meetlint in de goot meelopen en knippen de goot op de juiste lengte af. Het andere eindstuk wordt geplaatst. De goot kan naar boven.. En op zijn plek. Alles in een paar minuten.
Fa. van der Kamp heeft de "ventilatienokken" gevormd uit metaalplaat en op kleur gecoat. Dit is zo'n nok. En zo gaan ze naar boven... Voor het leggen van de dakplaten is weer een mobiele kraan gehuurd. Dit is het hijsmechaniek, voor de platen, in opgevouwen toestand. Middels vaccuumzuigtechniek , geregeld vanuit de orange kast, kunnen de platen met zuignappen ( zie hieronder ) worden vastgezogen. Sterk, snel en simpel... een plaat bestreikt de volle lengte van een dakvlak.Alleen de lichtdoorlatende platen worden in twee delen gelegd. Hier is dat te zien. Een paar kiekjes van binnenuit. Kleine heftruck? nee grote loods!
Wij kunnen niet wachten met inrichten.Constant is bezig met uitzetwerk. De eerste vracht mahonie rijdt naar binnen. Liggend op de grond controleert Constant de "lijn"van het hout zo is het geworden mooie ruime loods - waar veel hout in kan! de bestaande loods + kantoor is er ook nog en ook buiten hebben we flink de ruimte! |
|
|