De bouw van een zeilschip in Okoumé garantiemultiplex naar een ontwerp
van ingenieur A Wiersma.
Mijn buurman en vriend, Dhr Wiersma droomt er al jaren van eens een schip te
bouwen. Eigenlijk een groot schip met kajuit maar als opstapje en test voor zijn
ontwerp koos hij ervoor om eerst een kleinere open zeilboot te bouwen.
De naam van het ontwerp heb ik bedacht: 'Lytse Alfred'. Vernoemd naar (de bijnaam van) z'n
schepper.
Ontwerp Ik ben zeer enthousiast over het ontwerp: Het is simpel maar zeer doordacht
! Wiersma koos voor multiplex omdat het licht van gewicht is, makkelijk te
verwerken en zeer sterk is. Het bijzondere van het ontwerp is dat het schip zijn
sterkte haalt uit de steeds terugkerende 'kubusvormen'. Een kubus van multiplex
is moeilijk vervormbaar en dat geeft de romp z'n sterkte.
Bovendien kan het hele schip door 1 persoon met eenvoudige handgereedschappen
gebouwd worden.
Materiaal Het toegepaste multiplex is Okoume multiplex met 20 jaar garantie. Het is
verlijmd met Simson PU tixo. Dat is een boterachtige lijm die aangebracht wordt
vanuit een spuitkoker en verdeeld kan worden met een plamuurmes. Het voordeel
van deze lijm is dat het niet gaat druipen.
Geert van Dijk
Dhr Wiersma Begaafd techneut, uitvinder en computerexpert van het zuiverste water. Wiersma heeft in het
verleden als vrijetijdsbesteding oa revolutionaire windmolens en een bijzonder hefwerktuig ontworpen.
Vader van drie kinderen, vriend, buurman en van Friese origine !
Lytse Alfred
Afmetingen Lengte: 650 cm
Breedte: 199 cm
Hoogte romp: 77 cm
Mast: ca 700 cm
Gewicht
Gewicht romp: ca 250 kg
Gewicht vaarklaar incl ballast:
Ca 600 kg
Bijzonderheden Ontwerp gebaseerd op oude Friese platbodem-vrachtschepen. Kleine
kajuit met slaapplaats voor 2 personen. Stijkbare mast die samen met de
zeilen ook als kuiptent kan dienen.
It Giet Oan !
Onderstaand de foto's van het bouwproces
Het uitzagen Wiersma heeft met zijn computer
elk onderdeel uitegtekend. Dat zet hij uit op de multiplex platen waarna
hij de onderdelen kan uitzagen.
Spanten Geen twee spanten zijn hetzelfde !
De onderdelen zijn netjes 'in lijn' gezet en worden door vuren latten op
de plaats gehouden.
De Banken De beplating van de banken vormen de 'kubussen' die de romp zijn
sterkte gaan geven. Het tussenschot heeft een kruipgat naar het
toekomstige vooronder.
Ken Net ! De boot kon maar net gekanteld worden in de schuur waarin hij
gebouwd is. opmerking: Omdat de romp zo licht is kon dat door 1 persoon
gedaan worden !
Op de kop Na het kantelen is de 'zeeg' van de romp al aardig zichtbaar. Bij de
pijltjes de tijdelijke ondersteunings latten van de boegspanten
Aanbrengen bodem Ook de multiplex bodem geeft flinke stevigheid aan de romp.
Waterdicht ! Door het toepassen van de licht-bruisende Simson PU Tixo lijm (uit
makkelijke spuitkokers) is het eenvoudig om ook verbindingen die niet
100% sluiten waterdicht te verlijmen.
Bandschuurmachine Met een bandschuurmachine vormt Wiersma de afgetekende platen exact
in de gewenste vorm.
Bovenste huidgang Met een strakke lat wordt de vorm uitgezet....
En daarna de bovenste huidgang aangebracht.
Beplating Door het aanbrengen van de bankbeplatingen onstaat er een sterk en
stijf geheel.
Het plan werkt ! Op papier leek het een aardig idee.
Maar ook in de praktijk blijkt het plan van de spanten te werken: een
prachtig gevormde romp !
Eerst schilderen ! Multiplex - ZELFS garantiemultiplex moet uitstekend afgewerkt
worden.Voordat de holle ruimtes dichtgetimmerd worden moet al het
multiplex geschilderd (of gelakt) worden. Met name de kopse kanten -want
die zuigen het makkelijkste vocht op- verdienen alle aandacht.