Arnhemse Fijnhouthandel - voor edelhout en edelplaat

deuren

trappen



kasten

interieurs

badkamers

stoelen en tafels



kunstvoorwerpen

muziekinstrumenten



tuinen

scheepsbouw

home > werkstukken > scheepsbouw  >


LYTSE ALFRED
(Fries: kleine Alfred)


De bouw van een zeilschip in Okoumé garantiemultiplex naar een ontwerp van ingenieur A Wiersma.


Mijn buurman en vriend, Dhr Wiersma droomt er al jaren van eens een schip te bouwen. Eigenlijk een groot schip met kajuit maar als opstapje en test voor zijn ontwerp koos hij ervoor om eerst een kleinere open zeilboot te bouwen.

De naam van het ontwerp heb ik bedacht: 'Lytse Alfred'. Vernoemd naar (de bijnaam van) z'n schepper.



Ontwerp
Ik ben zeer enthousiast over het ontwerp: Het is simpel maar zeer doordacht ! Wiersma koos voor multiplex omdat het licht van gewicht is, makkelijk te verwerken en zeer sterk is. Het bijzondere van het ontwerp is dat het schip zijn sterkte haalt uit de steeds terugkerende 'kubusvormen'. Een kubus van multiplex is moeilijk vervormbaar en dat geeft de romp z'n sterkte.
Bovendien kan het hele schip door 1 persoon met eenvoudige handgereedschappen gebouwd worden.


Materiaal
Het toegepaste multiplex is Okoume multiplex met 20 jaar garantie. Het is verlijmd met Simson PU tixo. Dat is een boterachtige lijm die aangebracht wordt vanuit een spuitkoker en verdeeld kan worden met een plamuurmes. Het voordeel van deze lijm is dat het niet gaat druipen.


Geert van Dijk










Dhr Wiersma
Begaafd techneut, uitvinder en  computerexpert van het zuiverste water. Wiersma heeft in het verleden als vrijetijdsbesteding oa revolutionaire windmolens en een bijzonder hefwerktuig ontworpen. Vader van drie kinderen, vriend, buurman en van Friese origine !




Lytse Alfred

Afmetingen
Lengte: 650 cm
Breedte: 199 cm
Hoogte romp: 77 cm
Mast: ca 700 cm

Gewicht
Gewicht romp: ca 250 kg
Gewicht vaarklaar incl ballast:
Ca 600 kg

Bijzonderheden
Ontwerp gebaseerd op oude Friese platbodem-vrachtschepen. Kleine kajuit met slaapplaats voor 2 personen. Stijkbare mast die samen met de zeilen ook als kuiptent kan dienen.




 
It Giet Oan !
Onderstaand de foto's van het bouwproces


 
 
 



 
Het uitzagen
Wiersma heeft met zijn computer elk onderdeel uitegtekend. Dat zet hij uit op de multiplex platen waarna hij de onderdelen kan uitzagen.




 
Spanten
Geen twee spanten zijn hetzelfde !
De onderdelen zijn netjes 'in lijn' gezet en worden door vuren latten op de plaats gehouden.
 



 
De Banken
De beplating van de banken vormen de 'kubussen' die de romp zijn sterkte gaan geven. Het tussenschot heeft een kruipgat naar het toekomstige vooronder.




 
Ken Net !
De boot kon maar net gekanteld worden in de schuur waarin hij gebouwd is. opmerking: Omdat de romp zo licht is kon dat door 1 persoon gedaan worden !




 
Op de kop
Na het kantelen is de 'zeeg' van de romp al aardig zichtbaar. Bij de pijltjes de tijdelijke ondersteunings latten van de boegspanten




 
Aanbrengen bodem
Ook de multiplex bodem geeft flinke stevigheid aan de romp.





 
Waterdicht !
Door het toepassen van de licht-bruisende Simson PU Tixo lijm (uit makkelijke spuitkokers) is het eenvoudig om ook verbindingen die niet 100% sluiten waterdicht te verlijmen.
 



 
Bandschuurmachine
Met een bandschuurmachine vormt Wiersma de afgetekende platen exact in de gewenste vorm.




 
Bovenste huidgang
Met een strakke lat wordt de vorm uitgezet....




 
En daarna de bovenste huidgang aangebracht.




 
Beplating
Door het aanbrengen van de bankbeplatingen onstaat er een sterk en stijf geheel.




 
Het plan werkt !
Op papier leek het een aardig idee.
Maar ook in de praktijk blijkt het plan van de spanten te werken: een prachtig gevormde romp !




 
Eerst schilderen !
Multiplex - ZELFS garantiemultiplex moet uitstekend afgewerkt worden.Voordat de holle ruimtes dichtgetimmerd worden moet al het multiplex geschilderd (of gelakt) worden. Met name de kopse kanten -want die zuigen het makkelijkste vocht op- verdienen alle aandacht.
   
   

Home
voorraad
werkstukken
medewerkers

bedrijf in foto's
plattegrond
bezorgen
contact